Skip to main content

Regie op loopbanen


SAXION

Over deze cursus

Gedurende het leven maakt iedereen verschillende keuzes die van invloed zijn op zijn of haar loopbaan. Denk bijvoorbeeld aan het kiezen van een studie, een eerste baan, hoe je banen combineert met je privéleven en hoe je ervoor zorgt dat je duurzaam inzetbaar blijft. In deze MOOC 'Regie op loopbanen', onderdeel van Leven Lang Ontwikkelen, laten we zien uit welke aspecten loopbanen bestaan en welke partijen hierbij een rol spelen. Het is bijvoorbeeld belangrijk zicht te krijgen op de wensen en mogelijkheden van mensen, hoe de wereld van werk eruit ziet en hoe die verandert en welke loopbaaninstrumenten er zijn om mensen te ondersteunen in hun loopbaanontwikkeling. Daarbij is het volgens ons belangrijk dat mensen regie nemen op hun loopbaan maar ook dat organisaties en maatschappelijke partijen hierin ondersteuning bieden. Deze MOOC heeft als doel je hiervan bewust te maken en is bedoeld voor iedereen die wil leren regie te nemen op zijn of haar eigen loopbaan of die anderen hierin wil faciliteren en begeleiden.

Leven Lang Ontwikkelen

Deze module is ontwikkeld en samengesteld vanuit de vakcommunity Leven Lang Ontwikkelen. De vakcommunity Leven Lang Ontwikkelen is ontstaan als initiatief van Fontys, HAN, de Haagse Hogeschool, Inholland, Saxion, Windesheim en SURF. Als vakcommunity willen we modulen en ander leermateriaal verzamelen en aanbieden rondom het thema Leven Lang Ontwikkelen.
Op dit moment zijn er vijf open online modulen ontwikkeld, elk met een eigen thema gerelateerd aan het hoofdthema Leven Lang Ontwikkelen. Dit zijn:

  • De toekomst van werk
  • Leren en ontwikkelen binnen organisaties
  • Teamontwikkeling
  • Stimuleren van kwetsbare medewerkers
  • Regie op loopbanen
Als vakcommunity zien wij een Leven Lang Ontwikkelen vooral als het geheel van leeractiviteiten die door een iemand worden doorlopen om zich verder te bekwamen, persoonlijk, als medewerker of in breder maatschappelijk perspectief. Wij richten ons daarbij op volwassenen die na hun initiële opleiding zich verder bekwamen, met de focus op leren dat gericht is op het verkrijgen, behouden en zich ontwikkelen in werk. Leeractiviteiten kunnen hierbij zowel een formeel als informeel karakter hebben, individueel als collectief van aard zijn en op de werkplek of juist in een andere omgeving plaats vinden.
Enroll